Hoger in Google

Hoger in Google komen is een grote wens van vele bedrijven. Sommige bedrijven geven veel geld uit aan een SEO consultant of bureau om dit voor ze op poten te zetten. Zelf ben ik jarenlang freelance SEO consultant geweest en heb voor meerder kleinere en grote bedrijven gewerkt.

Uiteindelijk komt het erop neer dat het voor ieder bedrijf eigenlijk wel hetzelfde is. Er is alleen een verschil tussen de soort website. Bijvoorbeeld een webshop met 3000 producten of een lokaal bedrijf met 3 diensten. Het lokale bedrijf wil het liefst ranken op een paar lokale zoektermen, de shop op misschien wel duizenden tot tienduizenden termen.

De basis is altijd hetzelfde. Google heeft tenslotte maar 1 algoritme om zoekresultaten te tonen voor alle websites op het internet.

In dit dossier zul je eerst leren hoe Google werkt en waarom ze doen wat ze doen. Als je dit stuk leest zul je vanzelf manieren bedenken waarmee je Google in de maling kan nemen of misbruik kunt maken van het algoritme. Daar zal ook meteen op ingehaakt worden, want Google is niet gek, het bestaat al een tijdje en die trucjes zijn door de jaren heen wel gedicht.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je geen kans meer maakt, je moet je gewoon aan de regels van het algoritme houden en niet hopen op een quick fix.

Toch zal het niet lang hoeven duren voordat je hoog in Google komt te staan. Vaak kun je in enkele maanden tot een half jaar een grote progressie boeken. In dit dossier zal ook zeker ingegaan worden op verschillende soorten bedrijven en branches. Ook zullen er praktische adviezen gegeven worden zodat je ook direct aan de slag kunt. Veel sites geven namelijk wel informatie, maar je weet vervolgens niet hoe je moet beginnen. Het doel van dit dossier is te zorgen dat je die dure SEO consultant of bureau geheel niet nodig hebt.

Hoe kom je hoger in Google?

Het antwoord op de vraag hoe je hoger in Google komt is op te delen in 3 subonderdelen:

  • Copywriting (teksten optimaliseren)
  • Technische optimalisatie
  • Link building

Copywriting

Hiermee vorm je de basis van de optimalisatie voor Google: de teksten op je website. Google werkt eigenlijk heel eenvoudig. Google is simpelweg een computer programma dat alle pagina’s van een website bezoekt en alle links volgt die op de pagina te vinden zijn, zo vind Google vanzelf nieuwe pagina’s en websites. Op iedere pagina kijkt Google naar de woorden die gebruikt worden op de pagina. Aan de hand daarvan bepaald ze het onderwerp van de pagina. Als iemand vervolgens een van die woorden intypt in de zoekmachine van Google zal die pagina getoond worden in de resultaten.

Deze pagina is heeft bijvoorbeeld vaak het woord “Google”, maar ook “hoger in Google” staan. Deze pagina zal dus in de zoekresultaten getoond worden voor die zoektermen.

Natuurlijk gaat copywriting een heel stuk verder. En soms kun je problemen krijgen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je boven in Google staat op je belangrijkste zoekterm? En hoe weet je welke termen veel gezocht worden? Welke opbouw van je tekst moet je schrijven? Dit alles lees je in de rest van het dossier in de volgende hoofdstukken.

Technische optimalisatie

Zoals uitgelegd vind Google nieuwe pagina’s door de links op de website te volgen. Maar Google kijkt ook naar de structuur van de navigatie. Hoeveel pagina’s moet Google doorzoeken voordat ze een link naar een pagina vind? Ook kun je de belangrijkste zoektermen een extra push geven door pagina’s in de structuur onder deze pagina’s te hangen. Hoe optimaliseer je een webshop met 3000 pagina’s? En hoe optimaliseer je het filtersysteem? Voor kleinere websites is deze technische optimalisatie heel eenvoudig. Maar voor grotere sites kan de ranking compleet in elkaar storten als hier fouten worden gemaakt.

Link building

Stel, je website is perfect geoptimaliseerd, qua teksten, maar ook technisch. Niks op aan te merken. Maar, je bent niet de enige, je concurrenten hebben dit ook allemaal al gedaan. En zij beginnen ook te ranken voor die zoektermen waar jij graag bovenaan wilt staan. Voor Google is dit natuurlijk ook een probleem. Hoe bepaald ze nu welke op die eerste plek moet en welke site op die tweede plek?

Hier heeft Larry Page, een van de oprichters van Google een oplossing voor bedacht. Google kijkt naar de links die naar een pagina verwijzen. Iedere link vanaf een andere website telt als een soort stem. Hoe meer stemmen, hoe beter. Maar niet iedere stem telt even zwaar mee. Een link van een site die relevant is aan jouw onderwerp heeft meer impact op je ranking dan een link vanaf een site die niet relevant is.

Daarbij kent Google autoriteit toe aan links. Hoe hoger de autoriteit van de website die naar je linkt. Hoe meer de link waard is. Een link vanaf bijvoorbeeld Wikipedia, of een universiteit, overheidsinstelling of brancheorganisatie zijn links van hele hoge autoriteit. Die links zijn veel waardevoller dan een link vanaf het blog van de slager op de hoek.

In dit dossier leer je te herkennen wat de sterke links zijn, maar je leert ook hoe je links naar je website moet krijgen. Je zou uit dit dossier genoeg inspiratie moeten halen om zelfstandig links naar je website te krijgen en daarmee zorgen dat je hoog in Google komt.

That’s it? Sta je daarna hoog in Google?

Ja, that’s it. Eerst content en technische optimalisatie, daarna link building. Natuurlijk is het geheel wel veel werk, maar het bespaard ook een hoop kosten. En het levert veel klanten op voor de langere termijn. Zoekmachine optimalisatie is de basis voor muses, startende bedrijven, maar ook langer bestaande bedrijven die nog niet hoog in Google staan.