Hoe werkt Google

Als je eenmaal begrijpt hoe Google werkt is het ook niet zo lastig om te bedenken hoe je dit naar eigen hand kunt zetten. Het algoritme zelf is geheim, maar dat geeft niet. Door de jaren heen hebben we veel geleerd door te testen en uit te proberen. Daarbij geeft Google vaak inzichten in wat werkt en wat niet.

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat Google nu eigenlijk is. Het is namelijk een website die grotendeels bestaat uit een zoekbox waar je iets kan intypen. Maar onder de motorkap is het een computerprogramma, ook wel een bot genoemd. Deze Googlebot speurt de hele dag het internet af. Deze Googlebot doet dat door een website te bezoeken, alle links te volgen, en vervolgens weer alle links te volgen, enz. Zo vind het alle websites op het internet. Maar, alleen als er een link naartoe staat. Je zult dus begrijpen dat wanneer je graag hoog in Google wilt komen je eerst een link moet krijgen vanaf een website die al in Google staat.

Terwijl Google alle links van een pagina bezoekt bekijkt het ook wat er op de pagina staat. Dit doet Google door naar de woorden op de pagina te kijken. Hoe vaker een bepaald woord voorkomt op de pagina, hoe belangrijker blijkbaar dat woord is voor die pagina. Zo bepaald Google dus ook wat het hoofdonderwerp van de pagina is. Let op: ik heb het hier expliciet over pagina’s. Dus het onderwerp van de website weet Google nog niet… Dat weet Google pas als het alle pagina’s van de website bekeken heeft.

Stel, je hebt een website over zoekmachine optimalisatie voor Google, dan zal Google dat snel genoeg doorhebben omdat je website pagina’s bevat over link building, SEO, zoekmachine optimalisatie en duplicate content. Google snapt steeds beter de context van content. Dus wat er met de content bedoeld wordt.

Stel je voor dat je 400 vakantiehuizen in de Ardennen op je website hebt staan. Als je dit goed structureert voor Google zal Google dit begrijpen. Je zult dan ook hoger in Google komen voor “vakantiehuizen Ardennen”. Deze 400 huizen hoeven niet allemaal op 1 pagina, maar ieder huis mag een eigen pagina hebben. Door de structuur die je gebruikt weet Google precies dat dit vakantiehuizen in de Ardennen zijn en zal ze je website voor die zoekterm hoger ranken.

Google speurt dus iedere pagina van het internet af, volgt de links, leest de pagina en legt deze in een bepaalde context met de andere pagina’s van de website.

Je zult nu dus misschien wel bedacht hebben dat het herhalen van de belangrijkste zoekwoorden grote impact zullen hebben op je ranking. Dit is deels waar. Ja, een zoekwoord moet voorkomen op je pagina om ervoor te ranken. Maar deze hoeft niet heel vaak voor te komen. Vaak is een paar keer wel voldoende. Google snapt ondertussen wat een “natuurlijk” geschreven tekst is, en hoe deze is opgebouwd. Een natuurlijk geschreven tekst is bijvoorbeeld een tekst die geschreven is zonder aan Google te denken. Volledig gericht op de lezer. Doordat Google dit snapt kan Google ook bepalen of een tekst bovengemiddeld vaak een bepaald woord in de tekst heeft staan of niet. En op basis hiervan kan het dus herkennen of een pagina speciaal geoptimaliseerd is voor een bepaald keyword.

Naast dat Google kijkt naar de inhoud van een bepaalde pagina, kijkt het ook naar de referenties van die pagina. Iedere link naar een pagina op je website telt als een soort stem. En zoals in de verkiezingen, wint degene met de meeste stemmen. Alleen in Google is dat niet helemaal het geval. Niet iedere stem telt even zwaar mee. Een stem van bijvoorbeeld een vooraanstaand blog in de branche telt een stuk zwaarder dan een stem van het blog van je handige neefje. Een link vanaf een website naar jouw website wordt ook wel een backlink genoemd. Er zijn twee soorten backlinks die grote impact hebben.

Relavante backlinks
Autoriteitsbacklinks

Relevante backlinks zijn backlinks vanaf websites die hetzelfde onderwerp hebben als jouw website. Nu is dat niet heel makkelijk. Een loodgieter zal niet zo snel een link krijgen vanaf de site van een andere loodgieter. Maar een link vanaf een bouw gerelateerde site is wel interessant. Niet zo relevant als loodgieter, maar wel in de buurt.

Daarnaast zijn autoriteitslinks heel goed om te krijgen. Een autoriteit is een site die op zichzelf weer veel autoriteitslinks en relevante backlinks heeft. De website met de hoogste autoriteit in jouw branche is de website die bovenaan in Google staat voor de zoekwoorden waarop je wilt ranken. Google ziet de nr.1 als de grootste autoriteit. Dit is natuurlijk ook meteen een relevante autoriteit!

Andere autoriteitslinks zijn brancheorganisaties, gemeentes, universiteiten, overheden, dagbladen, nieuwswebsites enz. De sites met de meeste traffic hebben vaak ook de meeste autoriteit.

Kortom. Hoe werkt Google nu? Google speurt het web af op zoek naar pagina’s en volgt alle links die ze tegenkomt. Zodra ze een link tegenkomt bezoekt ze de pagina en bekijkt ze het onderwerp van de pagina. Aan de hand van groepen pagina’s bepaald ze het onderwerp van een aantal pagina’s binnen de website en de website in haar geheel.

Ten slotte houdt ze alle backlinks bij. Links vanaf andere websites die naar pagina’s op de website linken. Iedere link telt als stem op de content. Het totaal van deze stemmen is gebaseerd op relevantie en autoriteit, hiermee wordt een bepaalde waarde aan de pagina gegeven. Deze waarde weet niemand. Maar de hoogste waarde krijgt de eerste plek in Google.

Ten slotte rankt ze niet alleen de pagina’s waar veel naar gelinkt wordt. Google kijkt ook naar de omliggende pagina’s. Hiermee bepaald ze dus dat omliggende pagina’s op de website ook waardevol kunnen zijn. Google zou kunnen denken “hmmm, pagina A heeft heel veel goede backlinks, pagina B heeft niet zoveel backlinks, maar aangezien A zoveel gelinkt wordt zal B ook wel heel goed zijn, laat ik B ook wat hoger in de resultaten tonen”.

Tenslotte kijkt Google nog naar de user experience. Niet alleen content en backlinks zijn belangrijk. Maar ook of de pagina goed leesbaar is op mobiele apparaten, snelheid van de website en hoevaak men terugkeert naar de zoekresultaten nadat men een site bezocht heeft. Hiermee kan Google herkennen of een pagina een goed relevant resultaat is voor een zoekopdracht en of het daarom voor die zoekterm hoog in de resultaten getoond moet worden.

Nu je weet hoe Google werkt is het zaak om hierop te optimaliseren. Het volgende hoofdstuk in het dossier “Hoe weet Google waar een pagina over gaat?” gaat hier dieper op in.