Keyword research

Zoals bekend bekijkt Google de tekst van je website, en aan de hand van de woorden, woordgroepen en zinnen in de tekst bepaald Google waar je pagina over gaat. Vervolgens zul je getoond worden in de zoekresultaten voor deze woorden en woordgroepen.

Belangrijk is hierbij wel dat je woorden gebruikt die de gebruiker in Google intypt. Daarnaast is het belangrijk wat met bedoeld met een bepaald zoekwoord. Het ene zoekwoord zal misschien minder bezoekers opleveren, maar misschien zijn het wel mensen die sneller een product of service kopen.

Zoekvolume van zoekwoorden

Vaak wordt in keyword research gesproken over zoekvolume. Zoekvolume is het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar een bepaalde term. Hoe hoger het zoekvolume, hoe meer bezoekers je kunt verwachten als je eenmaal hoog in Google staat. Het is dus belangrijk om vooral zoekwoorden te vinden met veel zoekvolume en daarop te optimaliseren.

Intentie van de zoekterm

Een zoekterm met een hoog volume zegt nog niet alles. De intentie achter de zoekterm is ook heel belangrijk. Als voorbeeld kun je kijken naar de vakantiebranche. Stel iemand zoekt naar “weer griekenland augustus”, deze term kan wel veel zoekvolume hebben, maar de intentie van de zoekterm is vooral informatief gericht. Iemand is op zoek naar informatie en als deze persoon een vakantie wilt boeken is deze persoon waarschijnlijk nog in de oriëntatie fase van het proces. Naar alle waarschijnlijkheid zal het conversiepercentage van deze zoekterm niet heel hoog zijn.

Aan de andere kant, als iemand zoekt naar “last minute griekenland” dan ligt de credit card al op tafel. Deze persoon zoekt specifiek naar een last minute vakantie en is dus al lang de oriëntatie voorbij. De kans is veel groter dat deze persoon op een aankoop over gaat dan de persoon die op zoek was naar het weer in Griekenland.

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat hoe specifieker de zoekterm, hoe groter de kans op conversie en dus hoe meer de zoekterm oplevert. Dus “vakantie” is heel generiek en levert niet veel boekingen op. “Vakantie Spanje” is al specifieker en gerichter. “Vakantie costa brava” is een zoekterm die gebruikt wordt door iemand die al weet waar diegene heen wil, en dus al ver in het oriëntatie proces zit. “Palamos hotel costa brava” is nog specifieker. Deze persoon wil waarschijnlijk naar dit hotel. Op deze manier kun je onderscheid maken tussen hoogwaardige zoektermen en zoektermen die vooral veel traffic opleveren.

Dit betekent niet dat je niet moet focussen op de laagwaardige zoektermen. Doordat je deze mensen informatie geeft en helpt gedurende het oriëntatieproces kun je ze wel helpen om naar een conversie te begeleiden. Of ze zullen je in de toekomst onthouden, terugkeren naar je website en alsnog een aankoop doen.

 

Keyword research in de praktijk

Keyword research wordt vooral gedaan met de Keywordplanner van Google Adwords. Deze tool van Google Adwords geeft een overzicht van de zoekvolumes van de opgegeven zoektermen. Hier kun je vervolgens aan zien hoe vaak er naar een zoekterm wordt gezocht en of deze de moeite waard is om voor te optimaliseren.